Digital marketing
Digital marketing – poznaj jego rodzaje oraz największe zalety.
W świecie nieustannego rozwoju technologii, zmianie ulegają również pewne tradycyjne rozwiązania.
Nawet takie, które jeszcze dekadę temu, uchodziły za fundamentalne i nieodzowne składowe wszelkich praktykach odpowiadających za sukces.
Niezależnie od branży, efekt ciągłej modyfikacji to konieczność wobec której niezbędny jest nowy sposób myślenia.
W branży reklamowej już od kilku lat dominuje praktyka tzw. digital marketingu, czyli marketingu cyfrowego.
Obecnie, konsekwentnie wchłania coraz większe obszary „sieciowej komunikacji” i jawi się jako najważniejszy składnik sukcesu w dzisiejszym biznesie.
Marketing cyfrowy a marketing internetowy
Wydaje się, że nie ma między nimi znaczącej różnicy, jest jednak inaczej.
Otóż marketing internetowy, czyli szeroko rozumiana reklama w Internecie, obejmuje wyłącznie kanały komunikacji internetowej takie jak: social media, e-mail marketing czy blogi.
Digital to coś więcej, bowiem oprócz wspomnianych narzędzi, wykorzystuje również reklamę SMS oraz MMS.
I choć rzadziej stosowaną, to wciąż ważną, zwłaszcza w efektywnym pozyskiwaniu klientów, którzy na co dzień unikają nadmiernego eksploatowania sieci a czas wolny poświęcają na rzeczy dalekie od zgłębiania tajników social mediów.
Jedno pozostaje pewne, marketing cyfrowy konsekwentnie wypiera swój analogowy odpowiednik.
Digital marketing – elementy
Reklama internetowa(cyfrowa) to skomplikowany proces, który opiera się na dystrybucji wielokanałowej i uwzględnia zarówno reklamę płatną jak i pozycjonowanie, a ponadto kilka innych ścieżek komunikacji.
SEO
Klasyczne SEO, bez którego współczesny biznes miałby bardzo ograniczone pole działania.
Search Engine Optimization – bo tak brzmi pełne rozwinięcie skrótu – to nic innego jak sztuka odpowiedniej optymalizacji strony, która służy wywindowaniu witryny na wysokie pozycje wyszukiwarki Google.
Proces niezwykle czasochłonny i nie zawsze dający stuprocentowe rezultaty.
Głównie za sprawą ciągłych zmian, jakie Google wprowadza w algorytmie odpowiedzialnym za ocenę jakości materiału.
Mimo wspomnianych trudności istnieją pewna metody, które w znacznym stopniu potrafią przyczynić się do uzyskania dobrych rezultatów takie jak: optymalizacja kodu strony, linkowanie oraz wysokiej jakości treść.
PPC
Pay per Click advertising to forma płatnej reklamy, która wyświetla się przed oczami internauty, w chwili kiedy wpiszę on w wyszukiwarkę odpowiednią frazę.
Celem kampanii PPC jest doprowadzenie do wejścia w baner, a następnie przekłucia tej czynności w zdefiniowaną wcześniej konwersj – najczęściej zakupu.
Jest to metoda uznawana za formę dopełnienia podstawowych rozwiązań marketingu online czyli pozycjonowania i social mediów.
Warto podkreślić, że podjęcie równoległych działań polegających na zastosowaniu praktyk SEO oraz PPC daje w konsekwencji SEM tj. Search Engine Marketing czyli kompleksowe marketing w wyszukiwarkach.
Content marketing
Content marketing czyli marketing treści, opiera się na tworzeniu wszelkiego rodzaju treści angażujących internautów, które sprawnie budują wiarygodny i ekspercki wizerunek przedsiębiorstwa.
Obecnie stanowi jeden z ważniejszych segmentów reklamy internetowej.
Choć można go bez przeszkód uprawiać wykorzystując tradycyjne media np. broszury. To bez wątpienia praktyki online wydają się zdecydowanie bardziej miarodajne.
Content marketing to nie tylko treść pisane, to także filmiki, webinary i grafiki dystrybuowane za pośrednictwem różnych mediów audiowizualnych. Jednym słowem całość contentu.
Social media
Nie mogło obyć się bez social mediów. Nowe media stanowią dziś solidną podporę wszelkich kampanii marketingowych.
Doskonałą platformę komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem i usługą a rzeszą potencjalnych klientów, którzy coraz częściej oczekują stałego i kompleksowego kontaktu.
Facebook i Youtube to obecnie dwa największe i najbardziej popularne kanały social mediów w Polsce. Trochę niżej pulsuje się ”oparty na zdjęciach” Instagram.
Nowe media podtrzymują relację z klientem ale oprócz tego, spełniają swoją funkcję jako pomost, który sprawnie łączy zaprezentowane tam treści ze bazową stroną działalności lub blogiem, a ten stanowi od jakiegoś czasu niezwykle istotny składnik content marketingu.
Oczywiście nie jest tak, że każdy kanał sprawdzi się w promocji wszelkich artykułów i usług.
Np. produkty typu „beauty i fashion” łatwo reklamować za pośrednictwem Instagrama. Ale błędem byłoby nadmierne epatowanie artykułem tej kategorii na Facebooku.
Zdecydowanie lepszym miejscem jest Youtube, który według danych opublikowanych przez Digital Poland znacznie przewyższa popularnością Facebooka i rzecz jasna lepiej nadaje się do promocji contentu „wizualnego”.
Podobnie jak inne rodzaje digital marketingu, social media marketing również ma kilka wad.
Po pierwsze jest to czas, który należy poświęcić na optymalizowanie kampanii oraz możliwość wystąpienia szumu informacyjnego. A ten, wraz z utratą kontroli nad „dalszym życiem treści” może w konsekwencji przynieść duże straty.
E – mail marketing
Jeden z tańszych sposobów na sprawną reklamę internetową. Marketing dający możliwość wysokiej personalizacji przekazu, dzięki czemu komunikat, który otrzymuje klient wydaje się wiadomością skierowaną wyłącznie do niego.
Stwarza to idealne warunki ku budowie lepszych, emocjonalnych więzów i sprawia, że klient może poczuć się, w pewnym sensie, wyróżniony.
Do niewątpliwych zalet e – mail marketingu należy wspomniany już niski koszt, możliwość precyzyjnego mierzenia skuteczności oraz szybkość z jaką komunikaty trafiają do odbiorcy.
Web analytics
Analityka sieciowa to ważna część digital marketingu.
Z grubsza polega to na śledzeniu zachowań internautów, gromadzeniu danych oraz poprawnym wyciąganiu wniosków z baz, które udało nam się uzyskać, dzięki narzędziom takim jak Hotjar lub Google Analytics.
Sprawna analiza informacji pozwala na bliższe przyjrzenie się trendom jakie panują wśród internautów.
Ponadto analityka daje wgląd w utrudnienia, które są przyczyną braku konwersji, co pozwala w przyszłości uniknąć podobnych problemów wynikających z nie poprawnie zaprojektowanej strony lub nieczytelnej nawigacji.
Późniejsze korekty to przede wszystkim wdrażanie lepszych rozwiązań UX- owych oraz SEO.
Lepsze buttony i bardziej zachęcający koncept wizualny.
Analityka internetowa to zajęcie trudne i czasochłonne. To co czyni ją szczególnie trudną, to dynamiczne zmiany w świecie Internetu, które należy śledzić na bieżąco.
W przeciwnym razie szansa na uniknięcie istotnych dla biznesu szczegółów jest niezwykle wysoka.
Digital marketing – zalety
Marketing cyfrowy to bez wątpienia przyszłość wszelkich działań, których celem jest zwiększenie widoczności marki oraz ilości konwersji.
Z dobrodziejstw digitalu mogą korzystać zarówno małe firmy jak i wielkie korporacje dysponujące ogromnymi środkami.
Co więcej, perspektywa możliwości jakie daje marketing cyfrowy, sprawia, że jest to doskonałe narzędzie również dla blogerów.
Szczególnie tych, którzy zmierzają w stronę transformacji własnego hobby w dobrze prosperujący biznes.
Digital marketing – podsumowanie
Podstawową zaletą tego typu działań, jest ich wysoka mierzalność.
Narzędzia analityczne dają możliwość analizy każdego najmniejszego parametru zachowań internauty, co w łatwy sposób można przełożyć lepsze wyniki sprzedaży.
Oprócz tego, Digital to system szybkiej i sprawnej komunikacji.
W odróżnieniu od bardziej tradycyjnych form reklamy, informacja dociera do klient niemal natychmiast.
Co z kolei zaoszczędza czasu i trudów związanych oceną reakcji internautów, którzy spotykają się z klasyczną formą promocji np. ulotkami.
Personalizacja treści to kolejny, ważny element kampanii skupionych wokół działań cyfrowych.
Personalizacja w stosunkowo prosty sposób wzbudza u klienta poczucie wyjątkowości.
Z takiej pozycji dużo łatwiej zbudować szczerą więź, która łączy klienta i działania przedsiębiorstw na poziomie emocjonalnym. Co w efekcie prowadzi do zwiększonej liczby konwersji – najważniejszego celu biznesu.
Oczywiście szybkość uzyskanych wyników, zależy od tego jakie kanały dystrybucji , staną się priorytetem działalności.
Kampanie PPC dają efekty natychmiastowe, inaczej jest w przypadku SEO, które jest procesem czasochłonnym i wymagającym więcej uwagi.
Mimo to, efekt synergii to wypadkowa kompleksowych działań i konsekwentnego mierzenia wyników oraz przeprowadzania licznych testów usprawniających określenie grupy docelowej.
Tak skrojona kampania może przełożyć się w przyszłości na lepsze wyniki firmy.